Czy projektanci  tworzą tylko piękne obiekty? Naszym zdaniem nie tylko piękne ale przede wszystkim bardzo użyteczne. Projektują rzeczy, które mają ułatwić i uprzyjemnić życie. Każdy obiekt czy przedmiot ma swoją historię – najczęściej zaczyna się ona tam, gdzie pojawia się jakaś potrzeba, kłopot, niewygoda lub brak. Wiemy, że projektanci szukają inspiracji wszędzie.  Dlatego staramy się wyjść im naprzeciw i zachęcamy do zapoznania się z naszą publikacją poświęconą Architekturze i Wodzie.  W publikacji znajdują się ciekawe inspiracje i rozwiązania wzbogacone o interesujące zdjęcia. Pobudź swoją kreatywność! Zainspiruj się!

Zapisz się, aby otrzymać publikację w całości. Kliknij tutajhttp://www.mforce.pl/img/mFore_www_ikony09.png 

 

Architektura_Inspiracje i Rozwiązania_Woda

 

 

 

 

Ciało i przestrzeń

Życie oznacza bycie aktywnym i energicznym. Życie oznaczające "bycie żywym", "aktywność" czy "wigor" - ma niewiele wspólnego z opisem typowego mieszkania: "dwa pokoje, kuchnia i łazienka". Jest to bowiem zarówno coś równie trywialnego co powyższe synonimy jak i bardzo subiektywne oświadczenie: dążenia, poczucie bezpieczeństwa czy komfortu. Przestrzeń, w której mieszkamy ma przemożny wpływ na nasze życie prywatne i poczucie tożsamości i w zależności od tego, jak została zaprojektowana może wytwarzać w nas mniej lub bardziej pożądane cechy. I choć w swoim wymarzonym domu wszyscy chcielibyśmy czuć się jak najlepiej i tu istnieją pewne granice. Jak trafnie zauważył niemiecki rysownik Heinrich Zille: "mieszkanie potrafi przytłoczyć człowieka równie skutecznie jak dziesięciotonowy głaz". O tym jak tego uniknąć i stworzyć mieszkanie o "idealnym rozkładzie" architekci zastanawiają się od pokoleń. Według architekta i matematyka Christophera Alexandra rozwiązanie leży w zmniejszeniu różnorodności stosowanych wzorców. Jego celem jest stworzenie bardziej przyjaznej architektury bazującej na rzeczywistych potrzebach ludzi, którzy mają z danego miejsca korzystać. W tym celu postuluje odrzucenie tradycyjnych struktur architektonicznych używanych dotychczas na rzecz ponadczasowych wzorców. Z nich to, w sposób podobny do budowania zdań z pojedynczych słów, tworzono by bardziej skomplikowane przestrzenie: domy, dzielnice, miasta. Matematyk wyodrębnił 253 podstawowe wzorce, z których każdy w najlepszy sposób rozwiązuje konkretny problem architektoniczny przedstawił je w 1977 roku w książce "Język wzorców".

KAMEHA GRAND BONN

Obiekt: Hotel
Lokalizacja: Bonn
Zakończony w: 2009r.
Deweloper: BonnVisio-Gruppe, Bonn
Architekt: Karl-Heinz Schommer, Bonn
Projektowanie wnętrz: Marcel Wanders, Amsterdam
Zastosowane produkty ACO: Kanały prysznicowe i odwodnienia punktowe, przepompownie, separatory tłuszczu

 

 

Technologia i styl

Kameha Grand Hotel Bonn porusza wszystkie zmysły. To dobrze przemyślany, pełen uroku i inspiracji projekt architektoniczny, wykonany z poszanowaniem natury. Dzięki miękkim kształtom budynek harmonijnie wpasowuje się w otoczenie, a eliptyczna sylwetka otwiera się w kierunku Renu. Enfant terrible tego projektu, Marcel Wanders, zaprojektował pokoje i apartamenty, spa i fitness oraz strefy gastronomiczne w pełnym miłości do szczegółów neobarokowym stylu. Imprezy, kongresy, romantyczne lub warsztatowe weekendy: wszystko jest tutaj możliwe w każdej chwili.

Ekologiczne zrównoważenie budynku jest dopasowanie do wysokiej jakość projektu: z powodu własnego systemu geotermalnego Kameha Grand Bonn Hotel pokrywa około 70% własnych wymagań cieplnych i chłodniczych. To tutaj został stworzony Grand Hotel godny XXI wieku i ulubione miejsce dla gości.

Gresy, stal nierdzewna, ceramika, drewno i szkło: ten miszmasz materiałów króluje w strefach mokrych, łącząc estetykę i funkcjonalność. Pozostaje higieniczny i łatwy do utrzymaniu w czystości. Szczeliny odpływowe pasują harmonijnie do zastosowanych spoin.

Łazienki w Kameha Grand Bonn są pomysłowo zaprojektowane. Spłukiwane na poziomie podłogowym, dyskretnie rozmieszczone odwodnienia harmonijnie podkreśla mozaiki w całym obszarze.

Piwnica

 

Coraz więcej osób ceni sobie możliwość mieszkania w pobliżu natury, podobnie jak ma to miejsce w przypadku renomowanych ośrodków edukacyjnych, szczególnie gdy te leżą blisko dużych ośrodków miejskich. Jednakże jeśli tereny te leżą w pobliżu rzek lub podmokłych łąk deweloperzy, planiści, a ostatecznie i właściciele muszą mieć na uwadze problem powodzi. Korzystanie z produktów przeciwpowodziowych ACO Therm® sprawia, że postawienie podpiwniczonego budynku możliwe jest nawet na obszarach zwiększonego ryzyka, ponieważ wytrzymują one napór wody powierzchniowej spływającej wprost do doświetlacza. Właściwości izolacyjne ram konstrukcyjnych i ich połączeń z betonem na ścianach zewnętrznych sprawiają, że ryzyko zalania piwnic takich budynków jest bardzo niskie.

ACO oferuje kompleksowy system skutecznej ochrony piwnicy w krytycznych punktach: doświetlacze, okna i odwodnienia.

 

Osiedle Pucggeim, znajdujące się środku obszaru powodziowego, jest optymalnie chronione przez elementy systemu ACO Therm®.

ACO Therm® uchylne okno i doświetlacz piwniczny wraz ze szklaną pokrywą chroniącą przed wodą deszczową.

Zainstalowane doświetlacze ACO Therm® z nadstawkami, które zapewniają regulację wysokości.

 

 

 

Naturalna synergia

Począwszy od lat 90. w architekturze obecny jest trend łączenia przyrody i architektury. Włączanie naturalnych elementów do architektury nie jest niczym nowym. Znamienitym przykładem tego zjawiska jest chociażby „Fallingwater” autorstwa Franka Lloyda Wrighta oraz wywodząca się od Le Corbusiera idea ogrodów dachowych. Jednak obecne rozwinięcia tego trendu idą o krok dalej. Rozwiązują pozorną sprzeczność między budynkiem a przyrodą poprzez włączanie w architekturę naturalnych cech i procesów. I bez wątpienia jest to wartość dodana.
Aby połączyć przyrodę i architekturę, niezbędne staje się reinterpretowanie samej przyrody. Nie jest ona już postrzegana jako coś istniejącego samoistnie, coś chaotycznego, niepodlegającego kontroli i całkowicie niezależnego. Zamiast tego postrzega się ją jako coś, co można tworzyć tak samo jak architekturę – w ten sposób przyroda nabrała cech architektonicznych. Temu trendowi towarzyszy wzrastająca świadomość tego czym jest środowisko – zarówno świadomość jego cech, jak i jego zagrożeń. Z jednej strony istnieje chęć ochrony środowiska, z drugiej zaś potrzeba jego eksploatacji. Stworzona przyroda rozwiązuje ten dylemat. Pozwala ona na wykorzystanie atutów przyrody takich jak potencjał wypoczynkowy, sprostanie nowoczesnym standardom życia oraz jej fizycznych właściwości. W niektórych przypadkach atuty te mogą być nawet zwiększone, przy jednoczesnym unikaniu wad, jakie niesie ona ze sobą. Wszystko to z czysto ekologiczną świadomością, dlatego też w pierwotną przyrodę albo ingeruje się jedynie w minimalnym zakresie, albo w ogóle, albo też  kompensuje się zakres działań budowlanych poprzez tworzenie przyrody nowej. Nie tylko przyroda jest rozumiana w zupełnie nowy sposób, jako coś stworzonego. Również architekturę zrozumiano na nowo, jako coś proceduralnego. Istotne jest to, że charakter architektury się zmienia, przez co powstają nowe typologie wzbogacające architektoniczny repertuar.

Zielona Architektura

Rozwój gospodarki, społeczeństwa i miasta w ostatnich latach doprowadził do nowego spojrzenia na kwestię miasta i krajobrazu, otwartych przestrzeni i terenów zabudowanych. Rosnąca świadomość ekologiczna i coraz większa ilość terenów zdegradowanych, a z drugiej strony coraz większe pochłanianie terenu w wyniku niekontrolowanego rozwoju coraz to nowych aglomeracji przesuwają naszą uwagę w kierunku otwartych przestrzeni. Niektóre głosy już teraz porównują tę sytuację do rozwoju, jaki miał miejsce na początku współczesności. Wówczas industrializacja przyniosła nadzieję lepszej jakości życia, procesy produkcji seryjnej, przełomowe konstrukcje oraz spektrum możliwości, jakich nie znano nigdy wcześniej. Potencjał postępu technicznego wydawał się nieograniczony. Dziś ograniczenia, wady i konsekwencje rozwoju przemysłowego są już jasne. Konieczne jest zatem opracowanie nowych idei, które będą mogły sprostać wyzwaniom, jakie staną w przyszłości przed architektami krajobrazu, urbanistami i architektami. Niniejsze spostrzeżenia dotyczące teorii i praktyki tych zagadnień być może przyczynią się do dyskusji na ten temat.

 

 

Dzięki swojej wyrazistej architekturze nowa siedziba Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Luksemburgu wchodzi w dialog zarówno z istniejącymi budynkami, jak i otaczającym ją krajobrazem.

Architekt: Ingenhoven Archeticts
Zdjęcie: Ingenhoven Archeticts

 

 

Jeśli zainspirowały Cię powyższe artykuły i zdjęcia, wypełnij formularz a otrzymasz całą publikację. Kliknij tutajhttp://www.mforce.pl/img/mFore_www_ikony09.png